Coraz częściej słyszymy o innowacjach i ich ogromnym wpływie na rozwój przedsiębiorstw. I chociaż ostatnie słowo jest dla nas zrozumiałe, to „innowacja” kojarzy nam się z czymś trudnym i nieosiągalnym. Spieszymy wyjaśnić, że wcale tak być nie musi.
Czym jest więc innowacyjność?Tak naprawdę trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź na to pytanie. Jest to z pewnością jakaś cecha, którą możemy określić zarówno przedsiębiorców, ich pomysły, jak i owoce ich pracy. Mówimy o innowacyjnych procesach, usługach albo produktach. Jako trop na określenie innowacyjności weźmy więc punkt, w którym to wszystko się spotyka: projekt.
Innowacyjny, czyli oferujący coś nowego
Taki projekt może stawiać sobie za cel wprowadzenie nowatorskiego produktu bądź usługi. Liczą się nie tylko wcześniej nieznane materiały i urządzenia – chodzi o każdą nową jakość. Dlatego innowacyjnymi nazywamy także udoskonalenia wytwarzanych już rzeczy. Nie trzeba więc od razu lecieć na Marsa, chociaż i tam dotarły polskie innowacje, by otrzymać dofinansowanie z Funduszy Europejskich.
Trzeba pamiętać, że za każdym produktem stoi proces – a ten może być jeszcze sprawniejszy, szybszy czy tańszy. Wtedy mamy do czynienia z innowacją procesową.
Zaś w końcu, kiedy gotowy produkt można trzymać w rękach, najłatwiej jest zrozumieć, że projekt nie mógłby się udać bez ludzi. Tu w grę wchodzą innowacje organizacyjne, czyli na przykład nowe metody zarządzania w przedsiębiorstwie. Teraz warto byłoby go sprzedać, a z tym zadaniem nie poradzimy sobie bez sprawnego marketingu, który również może być innowacyjny. Warto więc zadbać o wyjątkowe wzornictwo lub reklamę, która swoją formą przykuje uwagę nawet w dzisiejszym gąszczu informacji.
Takie innowacje finansuje kilka programów. Na poziomie kraju są to Inteligentny Rozwój i Polska Wschodnia, a w województwach programy regionalne.
Warto także zapoznać się z Instrumentem STEP – Sprawdzimy Twój Eksperymentalny projekt. To narzędzie, za pomocą którego sprawdzisz, czy Twój projekt wpisuje się w Program Inteligentny Rozwój Ale to nie wszystko! Jeśli tylko będzie spełniał odpowiednie warunki, skontaktują się z Tobą eksperci, którzy przygotują specjalną analizę jego mocnych i słabych stron.
W poszukiwaniu inspiracji do stworzenia innowacyjnego projektu warto zapoznać się z mapą dotacji. Ciekawe projekty prezentujemy też w albumie o najlepszych innowacyjnych projektach, czyli Polskie Innowacje: krok w przyszłość.
Innowacyjny, czyli stawiający na badania i rozwój
Masz pomysł na ciekawy projekt ale nie poradzisz sobie z nim sam? Polecamy Ci Współpracę z uczelnią, lub rozwój własnego zaplecza badawczo – rozwojowego. Aby dostać dofinansowanie na badania B+R trzeba spełnić kilka warunków. Najważniejszy z nich, to plan całego procesu. Tworząc go, trzeba zastanowić się, czy możliwe jest samodzielne wykonanie prac, czy może lepiej zlecić je jednostce naukowej. W drugim przypadku również możesz liczyć na pomoc w postaci bonów na zakup badań.
Kolejny to właśnie innowacyjność oraz wpisywanie się w jedną z krajowych bądź regionalnych inteligentnych specjalizacji. Przeczytasz o nich więcej na smart.gov.pl oraz w regionalnych strategiach innowacji województw.
Innowacyjny, czyli stawiający czoła problemom społecznym
Zrównoważony rozwój ma na uwadze społeczeństwo i jego problemy. Dlatego warto stawiać na rozwiązania związane z integracją społeczną, czy dostępnością. Jeśli masz więc pomysł na projekt, który np. pomoże znieść bariery, z którymi zmagają się osoby z niepełnosprawnościami – na niego też możesz znaleźć dofinansowanie z unijnych pieniędzy. W tym przypadku trzeba szukać możliwości dofinansowania z Programu Wiedza Edukacja Rozwój.
Jak sprawdzić, czy Twój projekt jest innowacyjny?
Nawiązałeś owocną współpracę badawczo-rozwojową z innym przedsiębiorstwem lub uczelnią, wpadłeś na nowatorski pomysł albo kupiłeś patent, który będzie kluczowy w realizacji projektu? Teraz nie pozostaje nic innego, jak sprawdzić, czy wypracowane przez Ciebie rozwiązanie kwalifikuje się jako innowacyjne w procedurach dofinansowania.
W tym celu trzeba się przyjrzeć dwóm wymiarom innowacyjności: skali oraz czasu. Pierwszy z nich dotyczy w zasadzie jej zasięgu. Skala innowacji rośnie wraz z obszarem, który obejmuje. Może to być Twoje przedsiębiorstwo, region, kraj, a nawet cały świat! Drugi wymiar rządzi się zasadą: im krócej, tym lepiej. Chodzi o czas, w którym rozwiązanie nie jest stosowane. Może być ono całkowicie nowe albo pionierskie od dopiero roku czy kilku lat.
Czujesz, że potrzebujesz pomocy w rozwijaniu swojego innowacyjnego projektu, masz do zadania kilka pytań, albo może chcesz dowiedzieć się, jakie są szczegółowe wymagania poszczególnych programów? Nie wahaj się i nawiąż kontakt z najbliższym Punktem Informacyjnym.